Marketing &Branding
Hatékonyabbá teheted a hirdetéseket, ha van élmény térképed!
Ha akadoznak a hirdetések és nem azt az eredményt mutatják, mint amire számítottál, készíts egy élmény térképet (customer journey vagy experience map) és nézd meg, hogy a felhasználók melyik pontnál nem jutnak tovább a vásárlásig.
Ennek a feltérképezésnek a lényege, hogy látod magad előtt, mi történik pontosan a potenciális vásárlóval: a márkáddal való első találkozástól, egészen a vásárlás befejezéséig, majd az újbóli kapcsolatfelvételig. A fókuszban itt maga az élmény van és kevésbé a személy, vagyis a persona.
A meggyőzés szintjei ma már árnyaltabbak az online térben, ezerszer több lehetőség van az impulzusvásárlásra, a csapongásra és az információszerzésre, mint korábban. Ha a felhasználó valamelyik csatornádon elbizonytalanodik, el fogja hagyni az oldalad, nem keresgél órákat.
Mi lehet az oka, hogy nem konvertálnak a hirdetések?
1. Amire mindenki gondol először
Rosszak a beállítások, elszúrta a marketinges, semmit nem érnek a hirdetések, pedig valójában lehet , hogy csupán nincs összhangban a kampánycéllal a hirdetés.
2. Amit nehéz elfogadni
Lehet, hogy nem elég jó a weboldalad, lassan töltődik be, szétesik mobilon, túlzsúfolt vagy egyszerűen elavult, régi, nem kelt bizalmat.
Nincs kiépítve a bizalom, még nem áll készen a felhasználó a vásárlásra. Először meg kell mutatnunk, hogy érdemesek vagyunk az érdeklődők bizalmára, ki kell érdemelnünk, mielőtt vásárlásra kerül a sor. Tudnia kell, hogy biztosan kiküldjük a terméket, amit rendelt, hogy nem valami utánzatot, silány minőséget adunk, hogy visszaadjuk a pénzét, ha eláll a vásárlástól és így tovább.
4. Bizonytalanság
Ha a folyamat valamelyik szakaszában elbizonytalanodott a felhasználó, abból bizony nem lesz konverzió. Például olvasott egy rossz véleményt a cégedről vagy a termékről, esetleg megtalálta máshol ugyanazt a terméket olcsóbban és nincs elég ellenérve, miért éri meg mégis tőled vásárolni, akkor azt a csatát elvesztettük. Ha elbizonytalanodik a vásárló a honlapot böngészve, akkor talán soha többet nem tér vissza vagy újabb összegeket költhetünk majd arra, hogy ismét megfontolja a nálunk vásárlást. Ez a bizonytalanság előfordulhat akkor is, ha már rendelt a vásárló és hibás terméket kapott, vagy minőségromlást érzékelt a szolgáltatásban. Váló ok lehet.
5. Piros gomb
Nem nyomta be a hirdetés azt a bizonyos “piros gombot”, nem nyújtott megoldást a problémára, unalmas, sablonos lett a tartalom vagy egyszerűen abban a szakaszban látta meg a hirdetésed a felhasználó, amikor még nem köteleződött el.
Egy ilyen customer journey map, azaz a vásárló útjának térképe, nem csak számodra hasznos, de mindenki másnak is, akivel együtt dolgozol a vállalkozásodon. A designereknek, a menedzsereknek is kedvez, egységes képet ad a vállalkozásban dolgozóknak arról, hogyan képzeljék el a vásárlókat, a vásárlás előtt-közben-után.
Miért hasznos egy ilyen élmény térkép kialakítása?
Az élmény térkép egy kiváló eszköze az ötletgyár beindításának, mit lehetne még fejleszteni, hol kell javítani a folyamatokon.
Egyszerű felvázolni, ám annál több lényeges pontra hívja fel a figyelmet, hiszen az egész folyamat ott van az orrunk előtt, így eredményesebb lesz a munka.
Designerként egy ilyen térkép arra ösztönöz, hogy megértsd, honnan érkeznek a felhasználók és milyen irányba mennek tovább, mit próbálnak elérni.
Szövegíróként végig tudjuk általa gondolni, hogy milyen kérdések foglalkoztatják a vásárlókat és milyen érzések lehetnek bennük egy-egy adott szakaszban.
Menedzserként pedig az egész folyamatot egyben értelmezve láthatjuk, hogyan fognak a funnelen végighaladni a felhasználók, kinek mi lesz a feladata a projektben.