Marketing&Branding

Hatékonyabbá teheted a hirdetéseket, ha van élmény térképed!

 

Ha akadoznak a hirdetések és nem azt az eredményt mutatják, mint amire számítottál, készíts egy élmény térképet (customer journey vagy experience map) és nézd meg, hogy a felhasználók melyik pontnál nem jutnak tovább a vásárlásig.

Ennek a feltérképezésnek a lényege, hogy látod magad előtt, mi történik pontosan a potenciális vásárlóval: a márkáddal való első találkozástól, egészen a vásárlás befejezéséig, majd az újbóli kapcsolatfelvételig. A fókuszban itt maga az élmény van és kevésbé a személy, vagyis a persona.

A meggyőzés szintjei ma már árnyaltabbak az online térben, ezerszer több lehetőség van az impulzusvásárlásra, a csapongásra és az információszerzésre, mint korábban. Ha a felhasználó valamelyik csatornádon elbizonytalanodik, el fogja hagyni az oldalad, nem keresgél órákat.

 

Mi lehet az oka, hogy nem konvertálnak a hirdetések?

 

 

 

 

1. Amire mindenki gondol először

 

Rosszak a beállítások, elszúrta a marketinges, semmit nem érnek a hirdetések, pedig valójában lehet , hogy csupán nincs összhangban a kampánycéllal a hirdetés.

2. Amit nehéz elfogadni

 

Lehet, hogy nem elég jó a weboldalad, lassan töltődik be, szétesik mobilon, túlzsúfolt vagy egyszerűen elavult, régi, nem kelt bizalmat.

 

3. Apropó bizalom

Nincs kiépítve a bizalom, még nem áll készen a felhasználó a vásárlásra. Először meg kell mutatnunk, hogy érdemesek vagyunk az érdeklődők bizalmára, ki kell érdemelnünk, mielőtt vásárlásra kerül a sor. Tudnia kell, hogy biztosan kiküldjük a terméket, amit rendelt, hogy nem valami utánzatot, silány minőséget adunk, hogy visszaadjuk a pénzét, ha eláll a vásárlástól és így tovább.

4. Bizonytalanság

 

Ha a folyamat valamelyik szakaszában elbizonytalanodott a felhasználó, abból bizony nem lesz konverzió. Például olvasott egy rossz véleményt a cégedről vagy a termékről, esetleg megtalálta máshol ugyanazt a terméket olcsóbban és nincs elég ellenérve, miért éri meg mégis tőled vásárolni, akkor azt a csatát elvesztettük. Ha elbizonytalanodik a vásárló a honlapot böngészve, akkor talán soha többet nem tér vissza vagy újabb összegeket költhetünk majd arra, hogy ismét megfontolja a nálunk vásárlást. Ez a bizonytalanság előfordulhat akkor is, ha már rendelt a vásárló és hibás terméket kapott, vagy minőségromlást érzékelt a szolgáltatásban. Váló ok lehet. 

5. Piros gomb

 

Nem nyomta be a hirdetés azt a bizonyos “piros gombot”, nem nyújtott megoldást a problémára, unalmas, sablonos lett a tartalom vagy egyszerűen abban a szakaszban látta meg a hirdetésed a felhasználó, amikor még nem köteleződött el.

Egy ilyen customer journey map, azaz a vásárló útjának térképe, nem csak számodra hasznos, de mindenki másnak is, akivel együtt dolgozol a vállalkozásodon. A designereknek, a menedzsereknek is kedvez, egységes képet ad a vállalkozásban dolgozóknak arról, hogyan képzeljék el a vásárlókat, a vásárlás előtt-közben-után.

 

 

Miért hasznos egy ilyen élmény térkép kialakítása?

Az élmény térkép egy kiváló eszköze az ötletgyár beindításának, mit lehetne még fejleszteni, hol kell javítani a folyamatokon.

Egyszerű felvázolni, ám annál több lényeges pontra hívja fel a figyelmet, hiszen az egész folyamat ott van az orrunk előtt,  így eredményesebb lesz a munka.

Designerként egy ilyen térkép arra ösztönöz, hogy megértsd, honnan érkeznek a felhasználók és milyen irányba mennek tovább, mit próbálnak elérni.

Szövegíróként végig tudjuk általa gondolni, hogy milyen kérdések foglalkoztatják a vásárlókat és milyen érzések lehetnek bennük egy-egy adott szakaszban.

Menedzserként pedig az egész folyamatot egyben értelmezve láthatjuk, hogyan fognak a funnelen végighaladni a felhasználók, kinek mi lesz a feladata a projektben.